התמכרות למשככי כאבים כל מה שרציתם לדעת

ניווט מהיר

אנשים רבים עוברים טיפולים רפואיים שונים ונאלצים להשתמש בעקבות זאת במשככי כאבים שונים. בין אם אחרי ניתוח גדול או תאונת דרכים לדוגמה, מי שסובל מכאבים אקוטיים לרוב יעשה הכל כדי להפסיק אותם. יחד עם זאת צריך לקחת בחשבון שמעבר לפינה מחכה הסכנה של התמכרות למשככי כאבים ולכן חשוב לעשות שימוש חכם ומבוקר גם בתרופות לשיכוך כאבים.

קצת על כאבים

בתור בני אדם, שאנחנו מרגישים כאב חזק וחד (חשוב לציין כי לכל אם יש סף כאב אחר לגמרי), הדבר פוגע באיכות החיים שלנו בכל כך הרבה רמות ומובנים. ראשית כל, ברגע שאנחנו מרגישים כאב, הדבר משפיע עלינו ברמה הפיזית. אנחנו לא יכולים לבצע פעולות בסיסיות כמו להוריד או לשים חולצה, ללכת, לשבת, לקום וכדומה, כמובן שיש קשר ישיר בין סוג הכאב והמיקום שהוא מופיע, למקום שזה פוגע בנו ברמה הפיזיוליגית, ביצועית. שני כל, ברגע שאנחנו מרגישים כאב, כאב שהוא חד, מציק, מכאיב, זה פוגע בנו גם ברמה האישית, המנטלית, הפנימית. גם כאן אצל כל אחד זה יבוא לידי ביטוי בצורה שונה. האחד ירגיש שהוא הופך להיות אדם הרבה פחות סבלני, השני ירגיש שהוא הופך להיות חסר שליטה וסוג של ”מאבד את זה“. גם ברמה האישית בסופו של דבר, הכאבים פוגעים בנו בין אם זה ברמה המקצועית בעבודה, בין אם זה בבית עם בן או בת הזוג, בין אם זה עם הילדים. כאב מוביל לחוסר נוחות, לפגיעה בהרגלים חשובים כמו שינה ואכילה. לכן, ברגע שלמישהו כואב משהו, הוא יהיה מוכן לעשות כמעט. הכל כדי להעלים את הכאב, בטח שאנחנו מדברים על כאבים חזקים כמו כאבים אחרי ניתוח, אחרי פציעה או טראומה, אחרי תאונה וכיוצא בזה.

מי נמצא בסיכון להתמכרות למשככי כאבים?

כפי שציינו התמכרויות פוגעות בלא מעט אנשים, אבל ישנם אנשים עם נטייה יותר לפתח התמכרות.

  1. נטיות באישיות – ישנם אנשים בעלי נטייה פסיכולוגית או פסיכופתולוגית לפיתוח התמכרות ותלות, לדוגמה אנשים אובססיביים וכפייתיים, אנשים בעלי קושי בוויסות, אנשים אוהבי סיכונים.
  2. מצב נפשי ירוד – אחת הסיבות הנפוצות שעלולה לגרום לתלות בחומר היא מצב נפשי ירוד. קשיים נפשיים שונים כמו דכאון כרוני, חרדות, פוסט טראומה ועוד עלולים להוות בסיס פורה לרצון של אדם לחפש נחמה או פיצוי בגירוי חיצוני.
  3. גנטיקה – אנשים בעלי קרובי משפחה מקרבה ראשונה שחוו התמכרות עלולים לפתח התמכרות בעצמם.
  4. השפעת הסביבה – גם לחברה יש כמובן השפעה, כאשר החומר או ההתנהגות נפוצים ומקובלים חברתית בסביבה הקרובה עלולה הסיכוי לשימוש מסיבי בהם ובהתאם לכך גם להתמכרות לחומר או להתנהגות.

באתר anrclinic.co.il תוכלו ללמוד עוד על כל סוגי ההתמכרויות ולהבין איך ניתן להיגמל בצורה בטוחה, מהירה ויעילה.

בטוח שיעניין אותך גם:
רוצים לקבל עזרה?
השאירו פרטים ונציג ייצור אתכם קשר
פופולרי באתר