איך להעריך שווי דירה?

ניווט מהיר

כל מי שמוכר או רוצה לקנות דירה חדש לבטח נדרש לסוגיה שקשורה להערכה של שווי הדירה. המצב הכלכלי הדוחק ויוקר המחייה שרק עולה ועולה גורמים לאנשים שמוכרים את הדירות שלהם לבקש מהקונים הפוטנציאליים מחירים שלא תמיד תואמים את מחירי השוק ולכן על מנת לדעת מה טווח המחירים שמקובל וכדאי לבקש, כמו גם מה המחיר הריאלי שאפשר יהיה לקבל עבור הדירה – כדאי וחשוב לבצע הערכה מקצועית ומסודרת של שווי הדירה, זאת על ידי איש מקצוע מהתחום. ברוב המקרים שמאי מקרקעין הם אלה שמעריכים שווי של דירות ועומדים בפניהם שלל פרמטרים ונתונים שעל פיהם תתבצע ההערכה המדויקת ביותר. כך בעצם מתנהל שוק הנדל"ן. מצד אחד זהו שוק חופשי שבו כל בעל דירה יכול לבקש עבור הדירה שלו כל מחיר שירצה אך מצד שני יש גם מחירים ריאליים שצריך לשמור על קנה המידה שלהם.

 

מה משפיע על הערכת דירה?

כאמור, בבואו של שמאי מקרקעין להעריך שווי של דירה זו או אחרת הוא יעשה את זה על פי מגוון רחב של נתונים שקשורים לא רק בדירה עצמה אלא גם בסביבותיה ובאוכלוסייה שקשורה לשכונה או לאזור שבו הדירה ממוקמת. חשוב להבין שרק הנכס עצמו, כלומר הדירה וסביבותיה והנתונים הקבועים של הדירה הם אשר ישפיעו על השווי שלה. נושאים מהתחום של עיצוב לבית למשל לא יהיו קשורים במתן הערכת השווי. גודל הדירה, הגיל שלה, האם עברה או לא תהליכי בנייה או שיפוצים, באיזו קומה היא ממוקמת מתוך כמה קומות של הבניין כולו, כמה חדרי שינה, מפלסים וחדרי שירותים ואמבטיה יש בה ועוד. מבחינת הסביבה החיצונית יבדוק השמאי את הדירוג של העיר או השכונה, את הרמה הסוציו-אקונומית של התושבים או האוכלוסייה המקומית ומבחינת תשתיות ייבחנו לעומק כבישי הגישה אל הדירה וממנה החוצה, מוסדות החינוך וכל המתקנים לרווחת התושב.

 

מתי מבצעים הערכת שווי של דירה?

הערכת שווי של דירה יכולה להידרש במגוון רחב של מצבים – ראשית, כאשר רוצים למכור את הדירה ורוצים לדעת מה השווי הריאלי שלה על מנת שלא לדרוש עבורה מחיר גבוה מדי שירחיק את הקונים, אך גם לא מחיר נמוך מדי שיגרום לכך שהמכירה תהיה בהפסד. לאחר שמבוצעת הערכת שווי מקצועית ומסודרת אפשר לפרסם את הדירה ולהציע את המחיר שהדירה באמת שווה או טווח מחירים שקרוב לשווי זה. כמובן שהתהליך של קביעת המחיר הסופי יכול לבוא לידי ביטוי במשא ומתן בין קונה פוטנציאלי לבין המוכר עד שיגיעו שניהם לעמק השווה ויחליטו על מחיר ששניהם יסכימו עליו ויהיו שבעי רצון להמשיך להתקדם במימוש המכירה והעברת הבעלות על הדירה.

 

מה עוד כדאי לדעת על איך להעריך שווי דירה?

גם אם לא עומדים בפני מכירה של הדירה כדאי מפעם לפעם להזמין שמאי מקצועי, מנוסה ומיומן שיבצע הערכה של שווי הדירה, זאת על מנת לדעת איזה מחיר אפשר יהיה לבקש עליה במידה ותתקבל ההחלטה למכור אותה. מפעם לפעם אנשים מעוניינים לדעת היכן נמצאת הדירה שלהם בסקאלה של מחירי הדירות העדכניים ולכן תמיד כדאי להכיר אנשי מקצוע שעובדים בתחום זה על מנת לדעת אל מי צריך לפנות כאשר רוצים לבצע את ההערכה. כאשר יודעים מה שווי הדירה אפשר לקבל לא מעט החלטות – האם להמשיך לגור בדירה ולהחזיק בה או שמא כדאי לשקול למכור אותה וכך לממש רווח של עליית מחירים.

בטוח שיעניין אותך גם:
רוצים לקבל עזרה?
השאירו פרטים ונציג ייצור אתכם קשר
פופולרי באתר