האם ניתן לתקן נזקי עישון?

ניווט מהיר

אחת השאלות הפופולאריות אותה מעשנים ברחבי העולם שואלים את עצמם, היא האם במידה והם יחליטו להפסיק לעשן, וגם יצליחו להתמיד בכך לאורך זמן, הגוף ידע לתקן את עצמו ואת הנזקים ששנים של עישון כבר גרמו. אז למעשה, מדובר בשאלה מאוד חכמה, אבל גם מאוד מורכבת. שאלה שנחקרה ועדיין נחקרת באינספור מחקרים. מערכות הגוף שלנו פועלות כל הזמן, זאת במטרה להפחית את הנזקים אשר נגרמים לגוף, לא רק מנזקי עישון, אלא מרעלים וכימיקלים שהגוף מקבל מכל מיני דברים כמו לקיחת תרופות, שאיפה של עשן, אוכל מזיק ועוד. למעשה, ניתן להפריד את התועלות הבריאותיות שנוצרות אחרי שמפסיקים לעשן לשתיים. תועלות לטווח הקצר ותועלות לטווח הרחוק.

 

תועלות בהפסקת עישון לטווח קצר

תוך מספר ימים בודדים מהרגע שאנחנו בוחרים להפסיק לעשן, השרידים של חומר הניקוטין, אותו חומר ממכר מתחילים להיפלט מהגוף. מה שזה עושה בעצם, הוא שחושי הטעם והריח מתחדדים. תוך שבוע הלב מתחיל להזרים דם עשיר יותר המכיל חמצן ותוך שלושה חודשים, העצמות שלנו הופכות להיות צפופות יותר וחזקות יותר. בשלבים הבאים העור נעשה חלק יותר, התאים מתחדשים, השיער הופך בריא וחיוני, השיניים מלבינות ותוך מקסימום שישה חודשים, מערכת הנשימה מתחזקת. ניתן לייעל תהליכים אלה באמצעות תמיכה של טיפולים מתחום רפואה טבעית כמו למשל דיקור המסייע בחיזוק מערכת הנשימה והמערכת החיסונית, צמחי מרפא התורמים לאיזון רמות התיאבון ועוד.

 

תועלות בהפסקת עישון לטווח הרחוק

אחרי שעוברת שנה, מהרגע שבחרנו להפסיק לעשן, הסיכוי לחלות במחלות לב כמו התקף לב, בעיות כלי דם, בעיות קרישיות יורד בממוצע בחמישים אחוזים. אחרי חמש שנים, הסיכוי לחוות שבץ מוחי הופך להיות שווה כמו אצל אנשים שמעולם לא עישנו ואחרי עשר שנים הסיכון לחלות בסרטן ריאות פוחת ל-20 עד 30 אחוזים.

 

אילו נזקי עישון נגרמים לריאות ואיך אפשר לשקם את הריאות ואת מערכת הנשימה?

העישון מוביל לאינספור נזקים, כאשר אחד מהם היא הסיכוי לחלות במחלות ריאות שאין להן שום תרופה. מחלות אלה שייכות לקבוצת מחלות המכונה COPD. המחלות האלה גורמות להרס של הריאות ואז יכולת הנשימה שלנו בעצם נפגעת. בנוסף, השטחים שמעבירים חמצן לדם הופכים צרים וקטנים יותר ועם הזמן אנשים שמעשנים חווים קושי לבצע מגוון של פעולות ביום יום שלהם, ולו הפשוטות ביותר. יש מחלה המכונה הריאה החסימתית הכרונית והדבר גורם לנזקים בלתי הפיכים לריאות ובסופו של דבר המחלה גורמת למוות. מחלת ריאות אחרת הנקראית דלקת הסימפונות הכרונית נוצר גירוי של מערכת הנשימה ובסוף דרכי האוויר נחסמות תוך כדי היווצרות של הפרשות דלקתיות. הדבר גורם לפעולת הנשימה להיות קשה יותר, החמצן יורד ולמחלה זו השלכות חמורות גם כן.

 

אם בחרתם להיגמל מעישון, יש כמה דברים שאפשר לעשות כדי לשקם את מערכת הריאות ואת הנשימה שלנו. הדבר הראשון זה להתחיל לבצע פעילות גופנית בהדרגה ובהתאם למצב הפיזי בו אתם נמצאים. זו צריכה להיות פעילות הדרגתית והיא זו שתסייע לנקז ולפלוט את הרעלים שהצטברו בגוף. בנוסף, כדאי מאוד לשלב תרגילי נשימה מסוגים שונים, לשים דגש על נשימה נכונה ואפילו לאמץ תהליכים כמו יוגה, פילטיס, דמיון מודרך, מדיטציה ושיטה נוספת שהוכיחה את עצמה כיעילה לשיפור הנשימה ונקראית ביופידבק. חשוב גם להקפיד על תזונה נכונה ומאוזנת לאורך זמן, לאכול אוכל מגוון, לבסס את התזונה על ירקות, פירות, קטניות, פחמימות מלאות, וכמובן לשתות הרבה מים ולהימנע מקפאין ואלכוהול.

בטוח שיעניין אותך גם:
רוצים לקבל עזרה?
השאירו פרטים ונציג ייצור אתכם קשר
פופולרי באתר