איך מתמודדים עם נוער בסיכון?

ניווט מהיר

על גיל ההתבגרות באופן כללי

גיל ההתבגרות הוא באמת אחד הגילאים המיוחדים ביותר – הגיל שבו אנחנו מתחילים להרגיש מעט מבוגרים, ועדיין נהנים יד ביד מכל ההטבות והפריבילגיות שמגיעות לנו בילדות. גיל ההתבגרות רווי בממצאים עצמיים וגילויים מרגשים וחדשים על החיים שלנו – התנסויות מיניות ראשונות, אהבות ראשונות, הזכות לרישיון נהיגה, ועוד רבים ומגוונים מעולם המבוגרים. אולם, גיל ההתבגרות מביא עמו גם בשורה של סכנה כלשהי. הפער הגדול בין ההתפתחות הגופנית לבין הקצב שבה נערים מתפתחים מבחינה רגשית הוא גדול ממש מכפי שמצופה, וכיוצא מכך ישנם גם פערים גדולים מבחינות נוספות כגון הצורך בעצמאות, התמימות הגדולה וחוסר הידע שניכרים בגילאים האלה, ועוד נוספים, וכל אלה מביאים לעתים קרובות ילדים למצבים שבהם הם יכולים לפגוע בעצמם בצורה קשה ואף לסכן את עצמם. איך מתמודדים עם נוער בסיכון? במקרים רבים אנו עדים למצב שבו נערים מגיעים למצב שניתן להגדירם בתור נערים בסיכון, דבר אשר נדרש לטיפול במקרים רבות, כאשר ניתן לטפל בנוער בסיכון במגוון רחב של דרכים כגון – עבודה בפנימיות, וכדומה.

הסיבות לכך שבני נוער מתדרדרים במצבם

ניתן למצוא כיום מגוון רחב של דברים אשר מובילים ומדרדרים בני נוער למקומות לא טובים אשר יכולים בסופו של דבר להוות מצב של נוער בסיכון. מבין הסיבות הללו ניתן למצוא את הגורמים הבאים:

  • הזנחות פיזיות או רגשיות של בני הנוער- אנחנו חיים במציאות לא פשוטה, בה ההורים צריכים לעבוד מאוד קשה, מה שגורם להם להיות במשך שעות ארוכות מחוץ לבית. פעמים רבות, הילדים לא מגיעים לבתי הספר, הם מבלים בחוץ, הן מפספסים את מה שקורה בתוך מערכת החינוך ונשאבים החוצה. אותם ילדים או בני נוער גם לא מגיעים הביתה בשעות סבירות ואז נמצא שלמשך תקופה די ארוכה הם פשוט לא נמצאים בבית ולא מקבלים את החום, את האהבה, את הגבולות, את העוגן ואת ההדרכה שהם צריכים. לאט לאט הם פשוט מאבדים כיוון ומוצאים את עצמם במקומות לא טובים, לא בריאים מה שיכול לדרדר אותם לאט לאט.
  • מצב משפחתי אשר מוביל להידרדרות – אחד המצבים הכי נפוצים שמוביל נערים לבעיות הוא גירושים קשים. הורים שמתגרשים בעצם גורמים לכך שהילדים שלהם מאבדים את הקרקע היציבה שלהם מתחת לרגליים והם מרגישים סוג של חוסר יציבות, הם לא מאמינים בעולם שלהם יותר והם מוצאים את עצמם מחפשים מקום מפלט שמדרדר אותם למקומות לא טובים כמו אלכוהול, סמים, סביבה בעייתית ועוד. גם מצבים כמו עבריינות בקרב הורים, עוני, אלימות בתור המשפחה, היעדר דמות הורים בבית, ועוד.
  • בעיות הקשורות לנער עצמו – בדגש על קשיים חברתיים, בעיות נפשיות, קשיים לימודיים, דימוי עצמי נמוך, ועוד, כל אלה עלולים לגרום להמון בעיות רגשיות שמובילות לבעיות התנהגות ואז זה סוג של מעגל שקשה מאוד לצאת ממנו.
  • חשיפה לסביבה לא תקינה – חשיפה לסביבה אשר כוללת עבריינות בקרב ההורים, החברים, שכנים, ועוד.
  • חשיפה לסביבה אשר מעודדת שימוש בסמים או זנות.

עבודה בפנימיות – אחת הדרכים הטובות ביותר להתמודדות עם נוער בסיכון

כיום ניתן למצוא בארץ סניפים רבים של פנימיות ושל בתי נוער אשר מתמחים בטיפול בנערים אשר מוגדרים כנוער בסיכון. הטיפול מתבצע לעתים קרובות בסיוע של בני שירות רבים, אשר הווים דמות הורה ואב, שלעתים הייתה חסרה כל כך לאותם הילדים. בני הנוער האלה יכולים לקבל תמיכה מאוד טובה שזקוקה להם ולצאת מהמקום השחור אליו הם הגיעו מבלי שהתכוונו לכך בכלל.

בטוח שיעניין אותך גם:
רוצים לקבל עזרה?
השאירו פרטים ונציג ייצור אתכם קשר
פופולרי באתר