אדריכל או ארכיטקט מה ההבדל?

ניווט מהיר

תהליך של תכנון בית פרטי הינו פרויקט מורכב שמביא איתו את היזמים לשאול מגוון רחב של שאלות. כבר מזה תקופה ארוכה שאנחנו נחשפים לאנשים רבים אשר נוטים להתבלבל ולתהות מה הם ההבדלים בין תפקידו של אדריכל לבין תפקידו של ארכיטקט. שאלות מסוג אלה בדרך כלל מעלות חיוך קטן על פנינו, אך בכתבה הבאה ננסה לענות ברצינות רבה על השאלה הזו.

אדריכל הוא השם העברי למילה ארכיטקט (מלועזית)

ובשל הסיבה הזו, השאלה מה ההבדל בין אדריכל לארכיטקט נוטה להעלות על פנינו מעין חיוך. הסיבה לכך הינה שבאמת מדובר בשאלה דומה לשאלה "מה ההבדל בין אוטו למכונית". אדריכלים ומעצבי פנים מהווים את התפקידים ואנשי המקצוע העיקריים אשר בונים ומתכננים את תוכנית העיצוב של בניין, או כאשר מדובר על תכנון בית פרטי. ההבדל והשוני העיקר אשר ניכר בין שני התפקידים הללו בתהליך תכנון הבית היו הפוקוס והדגש על מה כל אחד מבעלי המקצוע הנ"ל מעצב. אדריכלים מתכננים ומבצעים עיצוב של בניינים, כאשר מעצב פנים אחראי על עיצוב בעזרת רהיטים, אביזרים שונים, ואלמנטים מסוימים אשר יכולים לתת למבנה מראה ייחודי ואסתטי. בסופו של דבר עבודה משותפת של אדריכל ושל מעצב פנים מביאה לתכנון בית ראוי וטוב.

מהו ההבדל מבחינת אחריות בין אדריכל לעומת מעצב פנים?

אדריכל הינו האדם בפרויקט תכנון הבית או הבניין אשר אמון על המבנה ועל החזית של הבניין או הבית הפרטי אשר עתיד להבנות. האדריכל הוא בעל המקצוע הבלעדי אשר אמון ואחראי על קביעה של באיזה צורה המבנה יראה, וכיצד ימצאו את המערכות הכי חשובות ורלוונטיות לבנייה של אותו הבניין או הבית הפרטי. לעומת זאת, התפקיד של מעצב פנים הוא להביא ולרכוש דברים אשר ימלאו את החלל שנבנה על ידי האדריכל, ולסדר את כלל הרהיטים והחפצים הללו בצורה המיטבית ביותר, אשר תעשה חסד לתכנון וביצוע הבית. גם אדריכל וגם מעצב פנים צריך להכיר ולדעת מה הקודים הנכונים לבנייה, מהם הצרכים של כל לקוח שלהם, ומה התקציב של הפרויקט שהם מקבלים בפניהם.

כיצד ניתן לקבל את ההשכלה הנדרשת על מנת להיות אדריכל במדינת ישראל?

במדינת ישראל ניתן ללמוד את מקצוע האדריכלות ב5 מוסדות שונים אשר קיימים בארץ להשכלה גבוהה:

  • ויצ"ו חיפה – אקדמיה לעיצוב ולחינוך
  • טכניון – המכון הטכנולוגי בישראל, הפקולטה לאדריכלות ולתכנון ערים
  • המרכז האוניברסיטאי של אריאל בשומרון
  • בצלאל – האקדיה לאומנות ולעיצוב
  • אוניברסיטת תל אביב – בית הספר למקצועות האדריכלות על שם דוד עזריאלי

משך קבלת התואר הראשון בתחום האדריכלות הוא 5 שנים, כאשר לאחר שתזכו בתואר הראשון שלכם לאדריכלות, עליכם להשלים כעת את ההתמחות, ולאחר מכן ניתן להירשם במדינת ישראל בפנקס של רשימות האדריכלים והמהנדסים בארץ, ולקבל את ההרשאה להיות אדריכל רשום במדינת ישראל. מדובר על תהליך ארוך ולא פשוט, בשל כך מקצוע האדריכלות נחשב עד היום למקצוע מרכזי וחשוב במדינת ישראל.

מתכננים בית פרטי? איך תבחרו אדריכל?

חשוב להבין, לאדריכל מגוון רחב של תפקידים בפרויקט שלכם ולמעשה התפקיד העיקרי שלו הוא לזהות את הצרכים המדוייקים שלכם בתור היזמים של הפרויקט וליישם אותם במבנה עצמו. הוא יתכנן את הפרויקט מא‘ ועד ת‘, יקבע ביחד אתכם איך הפרויקט ייראה מבחינה עיצובית, באילו חומרי גלם תעשו שימו ולכן בחירתו חשובה. יש לשים לב למגוון של קריטריונים בתהליך הבחירה ביניהם הידע של האדריכל, המקצועיות שלו, הסגנון העיצובי המאפיין את גישתו, רמת הזמינות שלו, עלות מול תועלת ועוד.

בטוח שיעניין אותך גם:
רוצים לקבל עזרה?
השאירו פרטים ונציג ייצור אתכם קשר
פופולרי באתר